TOMS Cyklister

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
TOMS Cyklister

Vi pratar cykling, stigar och turer.


+9
Billy
Eric S
JanneB
OlaLz
Vilma
bjorre
Freddan
Snyggve
kung Stalle
13 posters

    Vilken blir Din nästa hojj?

    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Luthman mån mar 05, 2012 12:02 pm

    Ska du inte ha något fetare för Vallentunaträsken? Nåt uppåt 2,25 iaf? Eller kanske ett par Maxxis Advantage eller Ardent 2,4.
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av kung Stalle mån mar 05, 2012 12:33 pm

    Det är ju okänsliga för drev som just DW, Maestro och VPP är (hence it's name). Annars hade man ju glatt kört vidare på en vanlig SP.

    Stalle
    easy22
    easy22


    Antal inlägg : 443
    Age : 104
    Ort : åkersberga
    Registration date : 11-11-29

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av easy22 mån mar 05, 2012 12:41 pm

    för mig som är novis på detta... Update med please!
    Vad är DW, VPP och vanlig SP?
    varför blir drevningen känsligt i vissa länkage typ Maestro?
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma mån mar 05, 2012 1:09 pm

    kung Stalle skrev:Det är ju okänsliga för drev som just DW, Maestro och VPP är (hence it's name). Annars hade man ju glatt kört vidare på en vanlig SP.

    Stalle


    Njea stalle. Så är det ju itne riktigt. Olika lenkage kan man ha av flera anledningar än att inte drevet skal påverka. Tex om det skall dras elelr släppas i kedjan när det rör sig brukar snarare vara av mer vikt. Sen är det ju vissa som vill att bromsen skall förbli aktiv när det rör på sig med.

    Jag vet att te.x DW-link förklarade skillnaden som olika drev gav som fördel. Lilla drevet hade man i uppförsbackar och stora drevet i DH och däför skulle cykeln bete sig olika. Ser man även var pivåpunkten på främre lenkaget så sitter den just bland dreven vilket tyder på att det borde bli skillnad.

    Sen hur det är i realititen är en annan sak.



    Andreas: gällande namnnen så är det bara olika tillverkare som har sina egna lösningar på problemen.

    Att lenkagen beter sig olika beroende på drev är för att den virtuella eller fasta pivo som svingen rör sig runt anitngen hamnar under eller över kedjelinjen vilket grö att man drar ihop eller isär lenkaget. På ninern har man länken under både vevlager och hjulaxlar(lättare på 29:or) vilket gör att det rent teoretiskt faktistk inte borde påverkas. Sen om det ger andra nackdelar vet jag inte.





    Även vanlig singelpivot har fördelar. Fram för altl utför.




    easy22
    easy22


    Antal inlägg : 443
    Age : 104
    Ort : åkersberga
    Registration date : 11-11-29

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av easy22 mån mar 05, 2012 1:18 pm

    så, om jag förstått det rätt, mina Specialized hojjar, min gamla Ghost har då SP, det är därför som jag inte riktigt lagt märke till detta och inte tänkt på det heller.
    Kanske därför som är så grym utför också då :-)
    Att det påverkar drivlinan på något sätt är ju rätt klart, Men hur påverkar de olika länkagen bromsarna?
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma mån mar 05, 2012 1:28 pm

    Ghosten vet jag inte hur den ser ut.

    specialiced har en länk framför bakaxeln vilket gör att kedjan förlängs något när det rör på sig och är på så vis ingen SP. Den har dock främre pivån bland dina dev vilket gör att på lilla klingan kommer kedjan påverkas lite annorlunda mot stora klingan.

    Men på den har du ju super brainen så då är det ju lite kaka p kaka att köra andra lenkage skulle jag tro.


    Bromsen påverkas beronde på hur oket rör sig. Är dålig på detdär. Finns massor att läsa. Om du tex ser till Treks lenkage som hade som spech förut men fick ändra och numera har en rörlig punkt precis på bakaxeln så blir det SP men med en bättre broms.

    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma mån mar 05, 2012 1:30 pm

    Luthman skrev:Ska du inte ha något fetare för Vallentunaträsken? Nåt uppåt 2,25 iaf? Eller kanske ett par Maxxis Advantage eller Ardent 2,4.

    Missade denna.

    Vet inte om det känns som just storleken r det jag vill ha extra av. Får se hur 29:an beter sig. Är itne så hemma på dem. Men jag gillar däck med rätt mycket kanter så det kanske blir något mer grovmönstrat framöver. Det är ju trotts allt abra däck:-)

    easy22
    easy22


    Antal inlägg : 443
    Age : 104
    Ort : åkersberga
    Registration date : 11-11-29

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av easy22 mån mar 05, 2012 1:35 pm

    just ja, det är ju en liten länk där bak också...
    den hade jag glömt, har liksom aldrig satt mig in i det där, varför, hur etc.. Men som du skrev, jag har ju valt Specialized pga de egna dämparna/gaffeln med auto låsning, som jag tycker funkar ypperligt, då jag också "måste" trampa en del grus emellanåt.
    Skulle det bara bli stigrundor kanske man inte har så stor användning av Brainen.
    Mycke mä re jordiska
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma mån mar 05, 2012 1:37 pm

    easy22 skrev:just ja, det är ju en liten länk där bak också...
    den hade jag glömt, har liksom aldrig satt mig in i det där, varför, hur etc.. Men som du skrev, jag har ju valt Specialized pga de egna dämparna/gaffeln med auto låsning, som jag tycker funkar ypperligt, då jag också "måste" trampa en del grus emellanåt.
    Skulle det bara bli stigrundor kanske man inte har så stor användning av Brainen.
    Mycke mä re jordiska

    Jag tycker brainen är grym.
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Luthman mån mar 05, 2012 2:13 pm

    easy22 skrev:just ja, det är ju en liten länk där bak också...
    den hade jag glömt, har liksom aldrig satt mig in i det där, varför, hur etc.. Men som du skrev, jag har ju valt Specialized pga de egna dämparna/gaffeln med auto låsning, som jag tycker funkar ypperligt, då jag också "måste" trampa en del grus emellanåt.
    Skulle det bara bli stigrundor kanske man inte har så stor användning av Brainen.
    Mycke mä re jordiska

    jag tycker att Brainen fungerar bra när jag har testat den, men personligen har jag ingen användningen av det. Jag tycker inte ens att det funkar bra så som jag vill att min cykel ska upplevas, jag vill ha lite mer "liv" i dämpningen som jag tycker att brainen tar död på.

    Men på slätare banor är det nog sketabra.
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av kung Stalle mån mar 05, 2012 3:04 pm

    Jag är inte så påläst på DW och VPP men Maestro är jag det. Maestro har inga sånna issues. Maestro har 1mm chain growth när den är b00tnaD och det är oberoende på vilken klinga man ligger på. (och skall jag vara helt ärligt så trodde jag att DW och VPP fungerade på samma sett men det vet jag inte).

    S
    easy22
    easy22


    Antal inlägg : 443
    Age : 104
    Ort : åkersberga
    Registration date : 11-11-29

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av easy22 mån mar 05, 2012 3:15 pm

    quote="Luthman"]
    easy22 skrev:just ja, det är ju en liten länk där bak också...
    den hade jag glömt, har liksom aldrig satt mig in i det där, varför, hur etc.. Men som du skrev, jag har ju valt Specialized pga de egna dämparna/gaffeln med auto låsning, som jag tycker funkar ypperligt, då jag också "måste" trampa en del grus emellanåt.
    Skulle det bara bli stigrundor kanske man inte har så stor användning av Brainen.
    Mycke mä re jordiska

    jag tycker att Brainen fungerar bra när jag har testat den, men personligen har jag ingen användningen av det. Jag tycker inte ens att det funkar bra så som jag vill att min cykel ska upplevas, jag vill ha lite mer "liv" i dämpningen som jag tycker att brainen tar död på.

    Men på slätare banor är det nog sketabra. [/quote]

    ligger nåt i dä där. känslan var ju helt annat på mina gamla hojjar, som jag hade innan Epicen. Sist jag testade nåt annat, Erik Vrangens Anthem, kändes den helt svampig, men det var med 2.4or och mindre än 1.5bar. Men känslan var ju helt annan -klart. Jag ville ju ha en stum hoj, som HT, när jag cyklade grusväg och en fulldämpad när jag gick in i skogen, därför blev Specialized då jag inte ville hålla på med lockout.
    Men den är nästan för stum ibland i skogen, då saknar jag faktiskt gunget :-)
    Vad jag var ute efter framförallt när jag skaffade min Epic var att jag ville ha EN grym cykel som jag kunde cykla allt på, och bli riktigt van med. Och det är jag nöjd med!
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma mån mar 05, 2012 3:58 pm

    kung Stalle skrev:Jag är inte så påläst på DW och VPP men Maestro är jag det. Maestro har inga sånna issues. Maestro har 1mm chain growth när den är b00tnaD och det är oberoende på vilken klinga man ligger på. (och skall jag vara helt ärligt så trodde jag att DW och VPP fungerade på samma sett men det vet jag inte).

    S

    Om du pratar chaingroth så pratar vi olika saker.
    Jag pratar om hur kraften från kedjan påverkar lenkaget. Om chaingroth skulle vara största problemet skulle ju gammla G-spot hojjarna vara optimala men det var de ju knappast.

    Att lenkaget påverkas beroende vart du lägger kedjan är ju rätt uppenbar om du kollar hur det ser ut på bilden nedan. Dessutom är DW-link och maestro extremt lika coh enbart någon längd på armen som skiljer.


    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Maestro


    Observera dock att jag inte försöker påstå att något är bättre eller sämre än något annat. bara att det finns en teoretisk skillnad. När det gäller praktiken är det för tidigt att säga något om ninern. Gällande DW och Maestro så är min personliga uppfattning att maestron är betdyligt kännsligare på småstötar men tappar i trampeffektivitet. Lite som det brukar vara. Kommer man på något bra mot trampet brukar man få tappa i känslighet.


    När det gäller chaingroth på kedjan föresten. har du själv mätt det elelr hört det? Ninern säger ju att de har "nerly nothing" och jag skulle våga påstå att det är mer..=D

    Chaingroth is dock da shit om man ska åka fort utför:-)


    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Snyggve mån mar 05, 2012 6:01 pm

    Vilma skrev: Jag tycker brainen är grym.

    Om skiten funkar vill säga, men det är ju klart jag hade ju bara otur att få 4st måndags ex. på raken av en kvalitetstillverkare från väst med produktion i öst.
    Men jag är inte bitter! Nähä då jag är så jävla nöjd som man bara kan bli.

    så slipper ni gissa eller leva i okunskap!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_suspension

    Bra har vi lyckats dödat den här tråden då eller? Wink


    Senast ändrad av Snygg Fredrik den mån mar 05, 2012 6:02 pm, ändrad totalt 1 gång
    easy22
    easy22


    Antal inlägg : 443
    Age : 104
    Ort : åkersberga
    Registration date : 11-11-29

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av easy22 mån mar 05, 2012 6:05 pm

    Snygg Fredrik skrev:
    Vilma skrev: Jag tycker brainen är grym.

    Om skiten funkar vill säga, men det är ju klart jag hade ju bara otur att få 4st måndags ex. på raken av en kvalitetstillverkare från väst med produktion i öst.
    Men jag är inte bitter! Nähä då jag är så jävla nöjd som man bara kan bli.

    så slipper ni gissa eller leva i okunskap!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_suspension

    Bra har vi lyckats dödat den här tråden då eller? Wink

    Wikipedia e grymt! kolla in den där mini-mini dämparen man kan ha på stammen-Ubergrymmish!
    Ska skriva ut den där sidan och ha som kvällslektyr.
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma mån mar 05, 2012 6:10 pm

    Styrstams dämpen hette Gyrving om jag inte minns fel. Fanns en ännu värre som hade ca 5 cm fjädring från softsteam. Johan Carlstörm hade B-spons på dem. HELT lifsfarliga!

    Tänk dig att hjulet studsar lika mycket som vanligt men att du tappar 5 cm av kontrollen med styret för att du har något som rör sig där..=D


    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Snyggve mån mar 05, 2012 6:11 pm

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Wikilove-s
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av kung Stalle tis mar 06, 2012 9:04 am

    DW-link:
    This results in a smooth ride with imperceptible pedal feedback over entire gear range.

    VPP:
    VPP bikes use a patented link configuration and axle path to apply some of the pulling force from the chain to counteract that motion caused by pedaling. Because the forces are balanced, VPP bikes remain able to absorb bumps when pedaling, unlike other designs that effectively lock out the rear suspension by applying too much chain pulling force.

    Maestro:
    Whether you’re sprinting up a climb or coasting through a rock garden, Maestro Suspension doesn’t react to your pedaling power and doesn’t affect your pedaling efficiency.

    FSR:
    The FSR design is independent of chain and brake forces

    Jag är mållös.

    Stalle
    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Snyggve tis mar 06, 2012 9:09 am

    Allt som står på wikipedia är sant, basta!
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma tis mar 06, 2012 9:31 am

    kung Stalle skrev:DW-link:
    This results in a smooth ride with imperceptible pedal feedback over entire gear range.

    VPP:
    VPP bikes use a patented link configuration and axle path to apply some of the pulling force from the chain to counteract that motion caused by pedaling. Because the forces are balanced, VPP bikes remain able to absorb bumps when pedaling, unlike other designs that effectively lock out the rear suspension by applying too much chain pulling force.

    Maestro:
    Whether you’re sprinting up a climb or coasting through a rock garden, Maestro Suspension doesn’t react to your pedaling power and doesn’t affect your pedaling efficiency.

    FSR:
    The FSR design is independent of chain and brake forces

    Jag är mållös.

    Stalle

    Fina REKLAMTEXTER du har hittat:-) Sett Tv-shop någon gång?...=D
    men det är ju ingen som tar upp det vi pratar om.


    Här kan vi läsa vad skaparen av DW-link skriver..., och han pratar faktistk om det vi pratar om ;-)
    http://dw-link.blogspot.com/2008/10/single-chainrings-and-detrimental.html



    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av kung Stalle tis mar 06, 2012 9:37 am

    DW-link:
    This results in a smooth ride with imperceptible pedal feedback over entire gear range.

    VPP:
    VPP bikes use a patented link configuration and axle path to apply some of the pulling force from the chain to counteract that motion caused by pedaling. Because the forces are balanced, VPP bikes remain able to absorb bumps when pedaling, unlike other designs that effectively lock out the rear suspension by applying too much chain pulling force.

    Maestro:
    Whether you’re sprinting up a climb or coasting through a rock garden, Maestro Suspension doesn’t react to your pedaling power and doesn’t affect your pedaling efficiency.

    FSR:
    The FSR design is independent of chain and brake forces

    Jag är mållös.
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av kung Stalle tis mar 06, 2012 9:37 am

    Vilken del är det som du inte fattar?
    bjorre
    bjorre


    Antal inlägg : 402
    Age : 50
    Ort : Sollentuna
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av bjorre tis mar 06, 2012 12:42 pm

    Du är ute på djupt vatten Stalle, kämpa på...

    För att göra dig lite glad kommer här en bild på min 2012 fulkines i klorfibel:

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Tarm7



    Fattas ett S-works vevparti som skall levereras i april...

    Den väger under 10kg om du undrar Ville Wink
    easy22
    easy22


    Antal inlägg : 443
    Age : 104
    Ort : åkersberga
    Registration date : 11-11-29

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av easy22 tis mar 06, 2012 12:49 pm

    Vacker Bjorre! Vill ha ny Tarmac!!!
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Vilma tis mar 06, 2012 1:23 pm

    Men åhhhh. den ahr ju inga feta däck jö!. Klart den blir lätt då!


    Riktigt fin som du vet. Men två saker. Den gula lappen på sadelstolpen?! Och varför är viredragningen till bakväxeln fortfarande kvar på 90-talet på räcurs?


    Sponsored content


    Vilken blir Din nästa hojj? - Sida 10 Empty Sv: Vilken blir Din nästa hojj?

    Inlägg av Sponsored content


      Aktuell tid och datum: sön sep 29, 2024 9:20 am