TOMS Cyklister

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
TOMS Cyklister

Vi pratar cykling, stigar och turer.


+5
Freddan
Henrik K
Vilma
Luthman
bjorn a
9 posters

    Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    bjorn a
    bjorn a


    Antal inlägg : 110
    Age : 48
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 14-06-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av bjorn a ons jul 08, 2015 5:32 pm

    Okdå, de ska väl kunna gå för sig

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 1436369354irx
    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 1436369382mkd
    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 1436369414hvt

    Spec.:

    Ram Banshee Prime L CCDB
    Dämpare fram RockShox Pike RTC3 140 solo air
    Dämpare bak Cane Creek DB Air CS
    Hjul Hope Pro II Evo / ZTR FlowEx 29"
    Vevar Shimano Zee 175
    Vevlager Shimano Zee
    Klinga RaceFace N/W 32t
    Bakväxel XT Shadow+medium cage Svart
    Pedaler Chromag Scarab
    Styrlager Hope
    Styrstam Hope FR 50mm
    Styre Race Face Atlas 785
    Handtag SRAM Locking Grips
    Bromsset fram Shimano SLX
    Bromsset bak Shimano SLX
    Växelreglage Shimano XT i-spec
    Däck Maxxis Ardent 2.4 EXO
    Bash Hope
    Sadelstolpe RockShox Reverb
    Sadel SDG Aliso
    Skiva bak 180 XT 6-bult icetech
    Skiva fram 180 XT 6-bult icetech
    Kassett Shimano XT 11-36
    Kedja KMC
    Bromsadapt.fram 180mm pm/pm
    Bromsadapt. bak 180mm is/pm
    Sadelklamma Hope

    Och som om inte det vore nog: Ny orange hjälm!!
    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 1436369431jkf
    Cool
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av kung Stalle tor jul 09, 2015 10:58 am

    Fläskig kittning! Det är bara att styra kosan mot Åre.

    Stalle
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Henrik K tor jul 09, 2015 3:55 pm

    Oj, nu kommer det gå riktigt fort!
    bjorn a
    bjorn a


    Antal inlägg : 110
    Age : 48
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 14-06-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av bjorn a tor jul 09, 2015 11:21 pm

    Nja, inte går det fort heller men snabbare än med gamla hojen går det absolut! Nu vågar jag ju dessutom hoppa och droppa högre när man vet att cykeln håller.. Med mina tidigare 9-10mm axlar och XC-hjul vågade man ju inte köra några större påfrestande landningar direkt.. Känns riktigt skönt att det iaf inte är något hinder nu. : ) I Åre måste man ju kunna cykla på riktigt känns det som men om jag tränar hårt denna sommar så kanske nästa år..
    Vore ju kanonkul att testa köra lite tävlingar om man får upp speeden lite. Fö. underbart skönt med dropper post, slippa ha sadeln i vägen i stök och branter!! Kör slanglöst nu även, iofs har jag ju aldrig fått herpes en enda gång men nu när jag tänkte försöka köra lite hårdare så lär ju det komma och då kanske vissa småhål kan självläka iaf Cool
    Är kanonöjd med cykeln, som natt & dag mot förra!! Grym skillnad! Nu blir det till att sälja gamla efter det Cykloteket fått serva den (ingår då jag köpt den där)
    bjorn a
    bjorn a


    Antal inlägg : 110
    Age : 48
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 14-06-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av bjorn a tor jul 09, 2015 11:30 pm

    Saxat ur Cyklopedia MTB:

    Herpes i cykelsammanhang är en akronym som oftast står för

    Haro
    Espira
    Rapor
    Per
    Esperitox
    Salvatore

    Lyder på svenska ungefär: "Ballong som utan frälsning tappar luft och själ"
    bjorn a
    bjorn a


    Antal inlägg : 110
    Age : 48
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 14-06-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av bjorn a mån jul 13, 2015 10:13 am

    Tycker dock däcken nu när jag kört den några gånger (Maxxis Ardent) är bra mycket halare mot blöta hällar/stenar är mina gamla continental mountain king? Vad tycker ni om Ardent?
    Eric S
    Eric S


    Antal inlägg : 417
    Age : 63
    Ort : Flysta
    Registration date : 09-01-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Eric S mån jul 13, 2015 4:00 pm

    Håller med om Ardent, snabba men inte särskilt förlåtande när det gäller grepp i alla fall fram.
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Luthman mån jul 20, 2015 10:12 am

    Jag har aldrig testat Ardent, men jag tycker att Ikon funkar rätt bra bak. Ikon är ju ett XC-däck som i den versionen jag har har lite biffigare sidor. Men jag skulle inte köra det fram. Om jag var du skulle jag slanga på ett Minipn DHF eller ett High Roller II sen skita i att byta däck. Den kombon klarar det mesta utom rena lerbad. Kombon DHF/ardent eller HR II /Ardent alltså.
    bjorn a
    bjorn a


    Antal inlägg : 110
    Age : 48
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 14-06-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av bjorn a mån aug 03, 2015 10:52 pm

    Yep, så blir det, precis min tanke: HR II /Ardent
    avatar
    Robwah


    Antal inlägg : 39
    Registration date : 14-04-14

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Robwah tis aug 04, 2015 8:35 am

    Tjusig hoj!!
    Jag funderar på ny hoj till våren 29:er!!

    Någon som provat Canyon strive 9.0 cf,
    alt Specialized enduro comp
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av kung Stalle tis aug 04, 2015 9:17 am

    Är det inte en Enduro Comp som Luthman har?

    Stalle
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Luthman tis aug 04, 2015 9:29 am

    Jaowza, Det är en enduro comp jag har. Är väldigt nöjd faktiskt, jag har dock bara kört med olika varianter av FSR-länkage (och andra hojar enskilda dagar) så jag har inte jättemkt att jämföra med. Men det är ett väldigt aktivt länkage som ger bra med grepp och kontroll.

    Det jag bytt på min för att få den som jag vill ha den är: sadelstolpe (den kommer med stel stolpe, jag köpte en command post med slr-reglage direkt), bredare styre med rise, en mrp amg (hojen kommer med kedjestyrare men inte bash, det vill man inte vara utan). Sen bytte jag bakdämpare också, det var väl egentligen lite väl dyrt för min smak, men orginaldämparen kändes inte så härlig, den spikar lite för lätt.

    Vad man vill ha för grejer är ju personligt, men den kommer med delar som är funkis tycker jag, deorebromsar och x9/x1 drivlina. Dämparen är väl det man vill byta om man är van vid flashigare grejer tror jag.

    I det stora hela tycker jag att det är en riktigt kompetent hoj, funkar bra både på stig och för att överleva dh-spåren i Åre.
    bjorn a
    bjorn a


    Antal inlägg : 110
    Age : 48
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 14-06-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av bjorn a ons aug 12, 2015 3:59 pm

    Nu dök jag på en förmodligen ganska ovanlig 29:er enduro-hoj från ett gammalt klassiskt märke med 140 i slag..

    Kan ni gissa?

    Nä, trodde väl det:

    Diamondback - Mason FS

    http://www.diamondback.com/bikes-mountain-all-mountain-mason-fs

    Diamondback säljs i Sverige av: http://www.vartex.se/cyklar/varumarken

    FYI
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av kung Stalle tor aug 13, 2015 10:36 am

    Diskret HA på den 29ern :-)

    Fääät!
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Luthman tor aug 13, 2015 10:48 am

    kung Stalle skrev:Diskret HA på den 29ern  :-)

    Fääät!

    65,5° det är ju det man vill ha. Stigchopper ftw!
    bjorn a
    bjorn a


    Antal inlägg : 110
    Age : 48
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 14-06-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av bjorn a tor aug 13, 2015 11:09 am

    Ja, tycker dom verkar ganska schysta DB-hojarna, även 27,5:an och DH-maskinen är ju inte så dumma
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Vilma tor aug 13, 2015 11:21 am

    Väldigt mycket lager och prylar för en SP. Men det är kanske bra.
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Luthman tor aug 13, 2015 11:41 am

    Oklart, många har ju gått ifrån den där knucklebox-designen. Vad jag hört så äter den en del bussningar i bakdämparen, men det finns det ju andra länkage som gör också.
    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Freddan tor aug 13, 2015 1:31 pm

    Jag är ju ingen geo-nörd men är den inte lite avig i geon?

    Typ lite kort och hög?
    Eller är det bara jag som nu mera är sjukt inne på flakk as fukk och lång?

    De verkar blanda med siffror i cm men med tum-fnuttar, vilket ger roliga resultat. Kedjestag på hela 464.0". Smile
    Stabil är bara förnamnet.
    Menar alltså inte att den är dålig utan att det inte ligger i linje med vad de flesta andra gör idag.
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Henrik K tor aug 13, 2015 1:52 pm

    Ja, den kändes sjukt märklig i geometrin? Asflack HA men samtidigt typ världsrekord i CS. Sen ser den ändå ganska kort ut. Lär ju vara väldigt märklig tror jag. Smile
    avatar
    Robwah


    Antal inlägg : 39
    Registration date : 14-04-14

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Robwah tis aug 18, 2015 12:17 pm

    Luthman skrev:Jaowza, Det är en enduro comp jag har. Är väldigt nöjd faktiskt, jag har dock bara kört med olika varianter av FSR-länkage (och andra hojar enskilda dagar) så jag har inte jättemkt att jämföra med. Men det är ett väldigt aktivt länkage som ger bra med grepp och kontroll.

    Det jag bytt på min för att få den som jag vill ha den är: sadelstolpe (den kommer med stel stolpe, jag köpte en command post med slr-reglage direkt), bredare styre med rise, en mrp amg (hojen kommer med kedjestyrare men inte bash, det vill man inte vara utan). Sen bytte jag bakdämpare också, det var väl egentligen lite väl dyrt för min smak, men orginaldämparen kändes inte så härlig, den spikar lite för lätt.

    Vad man vill ha för grejer är ju personligt, men den kommer med delar som är funkis tycker jag, deorebromsar och x9/x1 drivlina. Dämparen är väl det man vill byta om man är van vid flashigare grejer tror jag.

    I det stora hela tycker jag att det är en riktigt kompetent hoj, funkar bra både på stig och för att överleva dh-spåren i Åre.

    2016 årsmodell ser trevlig ut, vet du när de släpper enduro 2016?
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Luthman tis aug 18, 2015 12:22 pm

    Inte på rak arm, men de börjar ju släppa iväg dem tidigare och tidigare. September oktober är säker inte omöjligt. jag har för mig att vissa 2016-modeller redan rullat in i butikerna, osäker på om enduron är en av dem.
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Vilma tis aug 18, 2015 12:44 pm

    Du kan ju inte köpa Spech som alla andra?!

    Hur mycket pengar har du? Så får man se om man kan hjälpa.

    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Henrik K tis aug 18, 2015 1:34 pm

    Vilma skrev:Hur mycket pengar har du?

    - Hur mycket kostar den?
    - Hur mycket har du?
    - 80000kr
    - Ah, där hade du tur, det räcker precis!

    Wink
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Luthman tis aug 18, 2015 2:28 pm

    Jag är väl ensam i Vallentuna om att köra Enduro. Det vore väl trevligt ed en till. Det är ju typ bara världens bästa cyklar så det är ju inte så konstigt att alla vill ha dem.

    Om han dessutom kollar på en Enduro Comp så räcker nog inte dina specialdealar till ville.

    Sponsored content


    Vilken ram m.m. ska jag köpa? - Sida 3 Empty Sv: Vilken ram m.m. ska jag köpa?

    Inlägg av Sponsored content


      Aktuell tid och datum: sön sep 29, 2024 11:22 am