TOMS Cyklister

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
TOMS Cyklister

Vi pratar cykling, stigar och turer.


+5
Henrik K
Luthman
Freddan
Eric S
kung Stalle
9 posters

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Omröstning

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    [ 0 ]
    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_left0%Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_right [0%] 
    [ 2 ]
    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_left25%Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_right [25%] 
    [ 0 ]
    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_left0%Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_right [0%] 
    [ 5 ]
    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_left63%Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_right [63%] 
    [ 1 ]
    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_left12%Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Bar_right [12%] 

    Totalt antal röster: 8
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av kung Stalle mån jun 04, 2012 9:53 am

    Se så, hetsa nu. Och kom med förslag!

    Stalle
    Eric S
    Eric S


    Antal inlägg : 417
    Age : 63
    Ort : Flysta
    Registration date : 09-01-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Eric S mån jun 04, 2012 9:57 am

    Min Giant Trance x2
    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Freddan mån jun 04, 2012 10:07 am

    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Freddan mån jun 04, 2012 10:11 am

    Men hur vill H handla?
    Lokalt, datainternet, åka ytomlands o hämta själv?



    Senast ändrad av Freddan den mån jun 04, 2012 10:32 am, ändrad totalt 1 gång
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Luthman mån jun 04, 2012 10:25 am

    Henrik som i nyinflyttade med lilla hunden eller är det någon Henrik jag inte känner till?

    Oavsett vem det är ska han ha en FS med runt 130-140mm slag. Se så lycklig Freddan är.
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K mån jun 04, 2012 1:00 pm

    Med tanke på gårdagens diskussion så känner jag mig väldigt träffad. DVS nyinflyttade henrik med lilla hunden.

    Men jag tror att frågealternativen behöver förfinas något. Ny HT är tex inget alternativ, den jag har fungerar ju bra för att vara en ht. Och vad skiljer en trail-fs från en AM-fs?

    Inköpsalternativen är nog främst begagnat inom sverige, med tanke på min nuvarande smått ansträngda ekonomi.
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Luthman mån jun 04, 2012 1:05 pm

    Skillnaden är väl typ: trail upp till 130mm slag. AM 140mm slag och uppåt. Jag tror att du och din åkstil borde ha något runt 130-140mm.

    En beggad Stumpjumper kan väl vara ett alternativ...
    matnor
    matnor


    Antal inlägg : 298
    Age : 53
    Ort : Sollentuna
    Registration date : 10-05-31

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av matnor mån jun 04, 2012 1:10 pm

    Jag går och funderar på att byta min 26" Scott fulldämpad mot en 29" fulldämpad. Har aldrig kört på en 29" så jag skulle vilja prova lite först. Kanske kan ordnas ett byte ngn kilometer på en tur?
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K mån jun 04, 2012 1:17 pm

    Jag har ju än så länge även en renodlad DH-cykel, så man behöver ju inte ta någon hänsyn till de användningsområdena. Det viktigaste är att jag tjänar in dyrbara sekunder när jag jagar Ville och Stalle i stökiga klättringar.

    Edit: Dock vill jag inte ha en renodlad XC-hoj utan en lite mer lekfull geometri.
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Luthman mån jun 04, 2012 1:20 pm

    Dåså, vänta ett halvår tills freddan bashat upp sin Transa ordentligt så får du den för en billig peng.... Smile

    Jag har lagt ner mina tankar på att hänga med i Stalles tempo, jag försöker bara vänja mig vid förnedringen av att vara sist....

    men vill du ha ram eller hel hoj?
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K mån jun 04, 2012 1:43 pm

    Alltså, egentligen är det inte så superaktuellt, för just nu har jag inte råd. Men det som skulle kunna vara aktuellt är väl främst en ram, för då kan jag flytta över mina övriga komponenter.


    Typ nåt sånt här: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=78538
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Luthman mån jun 04, 2012 1:50 pm

    En sån tror jag skulle passa bra.
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K mån jun 04, 2012 2:15 pm

    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Luthman mån jun 04, 2012 2:35 pm

    Jag är skeptisk till brain vad gäller det mesta utom race. Men det är ju jag det.

    En tjej som jag åkte med i höstas hade en 4X och hon var jäkligt nöjd med den. Hennes man var också nöjd med den och ville nästan hellre åka på den än på sin Last. Så den tror jag kan vara schysst också. Commencal har väl ifs tendenser att spricka, men det var några årgångar som höll bra. Tror att det där är en sån.
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av kung Stalle mån jun 04, 2012 3:09 pm

    Hur kan du vara skeptisk till Brain när du sett mig köra? Va? VA???

    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Freddan mån jun 04, 2012 3:14 pm

    Har aldrig sett dig vurpa så mycket sen du köpte Epikken, måste ju vara Brainens fel...
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Luthman mån jun 04, 2012 3:19 pm

    Jag har aldrig sett Stalle vurpa.

    För din(stalle) del tror jag att det är lite skitsamma om du har Brain eller inte, du verkar ju köra snabbt ändå. Men hur har du din inställd? När jag testat så har jag haft den fullt öppen annars tycker jag att bakdelen känns lite död.
    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Freddan mån jun 04, 2012 3:20 pm

    Luthman skrev:Jag har aldrig sett Stalle vurpa.
    Å då har det aldrig hänt eller? Very Happy

    Sa inte heller att han vurpade mycket... =)

    Sen så var det sagt på sk "skämt"...
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K mån jun 04, 2012 3:40 pm

    Luthman skrev:Jag är skeptisk till brain vad gäller det mesta utom race. Men det är ju jag det.

    En tjej som jag åkte med i höstas hade en 4X och hon var jäkligt nöjd med den. Hennes man var också nöjd med den och ville nästan hellre åka på den än på sin Last. Så den tror jag kan vara schysst också. Commencal har väl ifs tendenser att spricka, men det var några årgångar som höll bra. Tror att det där är en sån.

    Man kan ju sätta dit en annan bakdämpare iofs. Metan ser kul ut, men det är en short, och jag tror att man ska ha en long när man ska använda den till skogsröjande.
    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Snyggve mån jun 04, 2012 4:01 pm

    Jag skulle starkt avråda från den där Stumpen. Den har ett hål för vajergenomföringen i bakschwingen = fet jävla brott anvisningspunkt. Jag hade stående beställning på en ny baksving hos SCS de tre åren jag cyklade på den tills garantin tog slut och då sålde jag den snabbare än snabbast.

    Brain funktionen är ju hur nice som helst, när den funkar. Men det ska du också se upp med på äldre Specialized hojar då dem haft lite problem på den fronten också. Nu verkar dem fått ordning på det för Stalle har ju inte haft några problem vad jag vet eller så är han som Mercedes förare och mörkar stenhårt för att inte tappa märkes prestigen!. Wink

    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K mån jun 04, 2012 5:35 pm

    Snygg Fredrik skrev:Jag skulle starkt avråda från den där Stumpen. Den har ett hål för vajergenomföringen i bakschwingen = fet jävla brott anvisningspunkt. Jag hade stående beställning på en ny baksving hos SCS de tre åren jag cyklade på den tills garantin tog slut och då sålde jag den snabbare än snabbast.

    Brain funktionen är ju hur nice som helst, när den funkar. Men det ska du också se upp med på äldre Specialized hojar då dem haft lite problem på den fronten också. Nu verkar dem fått ordning på det för Stalle har ju inte haft några problem vad jag vet eller så är han som Mercedes förare och mörkar stenhårt för att inte tappa märkes prestigen!. Wink


    OK, tack för tipset. Annars var just lite äldre specz något jag var lite sugen på...
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Vilma mån jun 04, 2012 8:58 pm

    Alltså, Henrik kan ju åka cykel så det spelar ingen roll vilken av modellerna han väljer. Det som dock skulle göra störst skillnad (läs förbättring) hittade jag inte i listan....;-)

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? E5df58c734c5ce9303100e2a2357ec44_large
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K mån jun 04, 2012 9:32 pm

    Vilma skrev:Alltså, Henrik kan ju åka cykel så det spelar ingen roll vilken av modellerna han väljer. Det som dock skulle göra störst skillnad (läs förbättring) hittade jag inte i listan....;

    Jo, det var väl egentligen min slutsats igår också. Dessutom troligen det billigaste alternativet...
    bjorre
    bjorre


    Antal inlägg : 402
    Age : 50
    Ort : Sollentuna
    Registration date : 09-01-19

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av bjorre ons jun 06, 2012 7:48 am

    Men Ville..... varför har du inte justerbar stolpe från styret din monark?
    Henrik K
    Henrik K


    Antal inlägg : 479
    Age : 40
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 12-04-17

    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Henrik K ons apr 03, 2013 9:09 am

    Hoho. Nu har det hänt saker. Kommer knappast chocka er eller få er att stå och dregla floder, men ett steg på rätt väg är det nog i alla fall...

    Sen måste jag väl skaffa SPD också, men det får jag ta nån annan gång.

    Sponsored content


    Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel? Empty Sv: Vad skall Henrik köpa för ny ram/cykel?

    Inlägg av Sponsored content


      Aktuell tid och datum: sön sep 29, 2024 5:25 pm