TOMS Cyklister

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
TOMS Cyklister

Vi pratar cykling, stigar och turer.


+2
Snyggve
Vilma
6 posters

    Ni som kör med reverb...

    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Vilma sön feb 05, 2012 8:06 am

    Vilka längder har ni och hur ser de ut underifrån? Det skiljer ganska mycket i vikt mellan 380 och 420 men 420 verkar finnas i lager. så min tanke är om det går att kapa en 420 till 380 och få bort all vikt eller om de är annat som skiljer.

    Ni får gärna ta en bild underifrån:-)
    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Snyggve mån feb 06, 2012 7:27 am

    Om man kollar genomskärningen på denna bild så tror jag du gör säkrast i att köpa rätt från början.
    men vad vet jag jag har ju ingen (ännu!).

    Ni som kör med reverb... P4pb5043320
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Vilma mån feb 06, 2012 8:43 am

    Ahhh, jag fick för mig att du hade en.

    Bilden som du har hittade jag tidigare och den är ju knappast representativ då de har klippt bort 90% av underöret...:-)
    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Snyggve mån feb 06, 2012 9:01 am

    Som jag tolkar denna bild så har du en ventil längst ner och ett rör genom hela cylindern för att trycksätta kompresionskammaren. Det är säker därför vikten ökar med längden på Reverben.

    Om tanken nu var att kapa av 420 till 380 tex, så blir slutsattsen att du kör omkring med en reverb som inte går att trycksätta och då finns det ju billigare och lättare stolpar Shocked

    Men det är en bra fråga jag velar också mellan vilken längd man ska köpa. 125 eller 100mm slaglängd med en totallängd på 380 eller 420mm.
    Vartåtväger du och varför?
    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Snyggve mån feb 06, 2012 9:26 am

    Sedan har jag förstått att man ska köpa omvänt reglage. dvs om man vill ha höger montering så köper man vänster reglage variant för man monterar dem upp och ner för att inte krossa dem om man vänder på cykel under mek ute i skogen. Kör man så som det är tänkt så hamnar reglaget på ovansidan styret och kan lätt gå sönder. Men då måste man ju veta att man har plats i gröten av reglage.

    Men det kan ju också vara något att tänkte efter på före så att säga.
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Luthman mån feb 06, 2012 9:52 am

    Jag köpte en 420mm med 125mm justerväg, ville inte riskera att ha en för kort och jag har sadeln rätt högt upp i toppläget. Jag skulle inte börja såga i dem då luftventilen sitter ganska nära botten av röret. Du kanske kan kapa en en centimeter, men det känns bara dumt att ta fram bågfilen.

    Jag har ett reglage för montering på höger sida det sitter mellan växel/bromsklämman och handtaget, det är den bästa placeringen för mig. Kör man singelklinga är det ju smidigt att sätta den på vänstersida eftersom man då bara har bromsreglaget att ta hänsyn till.

    Btw, det är en sjukt bra uppgradering till en cykel.
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Vilma mån feb 06, 2012 1:42 pm

    Ahh, så det är fler som kommit på min geniala ide att köra med höger reglage på vänster sida:-) Har kört så hela året på min x-loc gaffel. Till nästa cykel kommer jag ha två X-lock reglage på vänster isdag men inget växelregalge. Snyggt som få hoppas jag på:-)


    Problemet är ivf löst. Stolpen ligger hos CC sedan en tid tillbax så det är grönt.

    Anleningen till att jag inte kör 420 är för att den väger procentuellt ganska mycket mer. Är man viktnörd så är man:-)

    Tack ivf!
    bjorre
    bjorre


    Antal inlägg : 402
    Age : 50
    Ort : Sollentuna
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av bjorre tis feb 07, 2012 7:38 am

    så när sågar vi?
    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Snyggve tis apr 10, 2012 3:55 pm

    Vad tror vi om denna?
    Känns rätt ur kabeldragningssynpunkt, har ju inte kört med någon annan men det som jag tänkt kan irritera är vajern/slangen som åker upp och ner(?) på de övriga märkena
    Sedan är man ju per default lite scheptisk med tanke på hur dålig joplin:en varit, men kanske är det just det som borgar för att denna är bra???

    Och så kan man ju få denna med racerröda detaljer mmhargaugh (kom just lite i brallan)!

    Ni som kör med reverb... Crank-Brothers-Kronolog
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Luthman tis apr 10, 2012 4:39 pm

    En cykelguide/tekniktränare i skottland vi körde med hade en joplin 4 han hade inte haft några problem med den alls och tyckte att den var mkt bättre än tidigare modeller. Så jag tror att de har skärpt till sig. Kronolog verkar vara pra schit.
    bjorre
    bjorre


    Antal inlägg : 402
    Age : 50
    Ort : Sollentuna
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av bjorre tis apr 10, 2012 9:00 pm

    Crankbros = pajasskit!
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Vilma tis apr 10, 2012 9:14 pm

    Jag tror den kan vara bra men vill nog höra flera som testar den innan jag köper.

    dels har jag sett när hans ray monterar att man måste lägga in rörelse i virendragningen för att få den att fungera:\

    Och sedan är jag lite skeptisk till hur den fungerar när det blir skitigt. Just p stolpen blir det rätt skitigt.


    Vikten tror jag var typ 50-100 gram lättare än reverben men det var utan regalge och vire. undra hur mnga gram som är kvar sen.

    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Luthman mån apr 16, 2012 12:39 pm

    Efter att ha tvättat cykel och meckat lite igår så drog jag om slangen till Reverben efter Villes teknik. Inte provkört det ännu men det verkar bra. Smidigare eftersom den inte riskerar att fastna i länkaget, lite dumt eftersom den glider över en ganska vass kant. Funderar på att sätta lite tejp eller nåt där så att den inte blir så skavd. Slangen blev dessutom kortare och det ser inte lika härkigt ut vid styret.
    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Snyggve tis maj 08, 2012 6:37 pm

    Tog kronologen på första rundan idag, kan sammanfatta det hela med - Sweeeeet!
    Om man nu ska leta fel och hänga upp sig på petitesser, så kan jag tycka att aktiveringen i reglaget kräver lite väl mycket kraft iallafall om man har en ajig tumme.


    Sedan kan man ju fråga sig hur många gånger man kommer att använda dropperfunktionen under en söndagsrunda? Men när jag droppade sadeln och kastade mig ner för spyan, så klarnade det för mig. Man klarar helt enkelt inte av att hålla tillbaka leendet och om det så bara är en gång per söndag som man använder den så är det värt det.

    Tror helt klart detta kommer att bli en trevlig bekantskap, håller nu tummarna för att CB lärt sin läxa från Joplin och testat färdigt innan man släpper produkten. Only time will tell!

    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Luthman tis maj 08, 2012 7:16 pm

    Ännu en som sett ljuset Smile

    Om du åkt bakom mig någon gång så ser du hur ofta jag använder min. Det är lite av en vanesak men efter ett tag så sitter det i ryggraden och man trycker ner den så fort det ska åkas lite nerför, det är ju så smidigt och lätt.
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Vilma ons maj 09, 2012 9:35 am

    Snygg Fredrik skrev:Tog kronologen på första rundan idag, kan sammanfatta det hela med - Sweeeeet!
    Om man nu ska leta fel och hänga upp sig på petitesser, så kan jag tycka att aktiveringen i reglaget kräver lite väl mycket kraft iallafall om man har en ajig tumme.


    Sedan kan man ju fråga sig hur många gånger man kommer att använda dropperfunktionen under en söndagsrunda? Men när jag droppade sadeln och kastade mig ner för spyan, så klarnade det för mig. Man klarar helt enkelt inte av att hålla tillbaka leendet och om det så bara är en gång per söndag som man använder den så är det värt det.

    Tror helt klart detta kommer att bli en trevlig bekantskap, håller nu tummarna för att CB lärt sin läxa från Joplin och testat färdigt innan man släpper produkten. Only time will tell!



    OJOJOJ!!!!!!

    Fan vad häftigt!! Måste få klämma och känna. La du den på vågen innan du satte på den?



    Och jag kan säga angåden hur ofta du komemr att använda den på en söndagstur. Oftare än du växlar. Jag är på min HEEEELA tiden.

    Snyggve
    Snyggve


    Antal inlägg : 733
    Registration date : 09-01-18

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Snyggve ons maj 09, 2012 12:03 pm

    Vilma skrev:
    La du den på vågen innan du satte på den?


    Nääää glömde det, men jag tror att med mina 115 pannor Shocked så gör ett par hundra gram hit eller dit ingen sommar. Very Happy

    Absolut ska du få klämma och känna.

    PS. Tack för stall tipset på Shimano bromsarna, mina nya XT:or rockar också fett!
    kung Stalle
    kung Stalle


    Antal inlägg : 2671
    Age : 52
    Ort : Vallentuna
    Registration date : 09-01-17

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av kung Stalle sön maj 13, 2012 8:17 pm

    DROPPER POST ÄR SÅ JÄVLA GAY!
    Luthman
    Luthman


    Antal inlägg : 1569
    Age : 40
    Ort : Bällstalund(tror jag)
    Registration date : 11-11-12

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Luthman sön maj 13, 2012 9:13 pm

    Du behöver ju ingen. Vi måste ju ha sånt för att nästan kunna köra samma saker som du gör.
    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Freddan mån maj 14, 2012 9:02 am

    Spä inte på hybrisen nu... karln har cyklat mtb sen Dackefejden och "fuskar" dessutom med stooora hjul och dämpare fram OCH bak som jämnar ut terrängen. Så det behövs mer för imponera på mig.... Very Happy


    /Spermaharen
    bjorre
    bjorre


    Antal inlägg : 402
    Age : 50
    Ort : Sollentuna
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av bjorre tis maj 15, 2012 3:48 pm

    kung Stalle skrev:DROPPER POST ÄR SÅ JÄVLA GAY!

    +1 , dåligt gay tillochmed...
    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Freddan tis maj 15, 2012 10:41 pm

    bjorre skrev:
    kung Stalle skrev:DROPPER POST ÄR SÅ JÄVLA GAY!

    +1 , dåligt gay tillochmed...

    Känns ruskigt gay att veta vad som är gay..... och ännu mer gay om man vet om det är bra eller dåligt gay...

    bjorre
    bjorre


    Antal inlägg : 402
    Age : 50
    Ort : Sollentuna
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av bjorre tis maj 15, 2012 10:55 pm

    ... å mest gay är dropper posts!
    Freddan
    Freddan


    Antal inlägg : 1570
    Registration date : 09-01-17

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Freddan ons maj 16, 2012 7:10 am

    gay är gay
    Vilma
    Vilma


    Antal inlägg : 1304
    Registration date : 09-01-19

    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Vilma ons maj 16, 2012 9:36 am

    Stalle är bara avundsjuk för att inga av de bra stolparna har setback...men setback e Gay!


    Sponsored content


    Ni som kör med reverb... Empty Sv: Ni som kör med reverb...

    Inlägg av Sponsored content


      Aktuell tid och datum: sön sep 29, 2024 3:20 pm